donderdag 10 juli 2014

LED-knipperlichten motor

LED Knipperlichten motor


Regelmatig krijgen we de vraag op onze webshop wat te doen bij te snel knipperende knipperlichten. Allereerst de achtergrond van dit fenomeen: de meeste knipperlichtrelais op motoren zijn NIET vermogensonafhankelijk. Dit wil zegen dat het knipperlichtrelais alleen een juiste werking heeft, als ook het juiste vermogen door de knipperlichten wordt afgenomen. Dit is bij oudere motoren van 21-23W per knipperlicht en bij nieuwe motoren is dat 10W per lampje. Indien dit niet het geval is dan gaat het relais (lees: knipperlichten) sneller knipperen of soms blijfen de LED-knipperlichten motor ook branden. Op zich handig zodat je meteen weet of je knipperlicht defect is. Echter als je een LED-knipperlicht aansluit, krijg je hetzelfde effect.

Te snel knipperen voorkomen

Dit kun je voorkomen door een van de volgende oplossingen te gebruiken:
De eerste optie is het een kwestie van het bestaande knipperlichtrelais vervangen door een vermogensonfankelijk knipperlichtrelais. Controleer hierbij altijd van te voren welk relais je nodig hebt aangezien dit per merk kan verschillen. Suzuki heeft een 7 pins relais (zeer eenvoudig te vervangen), Honda heeft een 3-polig relais, maar die hebben diverse aansluitingen. De meeste andere motoren hebben een 2-polig relais.
Een andere optie is om weerstanden te monteren. Controleer eerst welke knipperlicht weerstanden je nodig hebt, aangezien dit afhankelijk is van je huidige lampjes. Check dus eerst hoeveel Watt die zijn en kies vervolgens de weerstanden met eenzelfde "verbruik". De weerstanden die wij van mPartz leveren, zijn heel eenvoudig tussen de bestaande bekabeling aan te sluiten.


Aansluiten bij achterlicht met geintegreerde knipperlichten

Soms kan het aansluiten van de weerstanden ietwat een uitdaging zijn als er niet 2 lossen kabels naar het knipperlicht lopen, maar 1 en de massa is via de lamp zelf geregeld. Belangrijk is dat de weerstanden altijd parallel worden aangesloten en NOOIT in serie met het knipperlicht. Indien je de weerstand voor je hebt liggen, zie je dat er aan de ene zijde 2 vrouwtjes connectors zijn en aan de andere zijde 2 mannetjes (beide zijden met kleuren zwart en geel). De vrouwtjes-kant laten we voor wat het is en blijven los hangen. Let wel op dat ze nergens massa kunnen raken. Vandaar ook dat deze kant ongemoeid wordt gelaten aangezien de vrouwtjes-connectors al goed zijn afgeschermd. Bij de mannetjes-zijde, moet je de zwarte ergens aan de massa monteren (waar maakt niet uit). De gele draad maak je vast aan deplus van het knipperlicht. Daarmee wordt de weerstand parallel geschakeld aan het knipperlicht. Dit moet voor beide zijden apart en ook aan de voorzijde voor beide knipperlichten apart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten