LED Knipperlichten motor
Regelmatig krijgen we de vraag op onze
webshop wat te doen bij te snel knipperende
knipperlichten. Allereerst de achtergrond van dit fenomeen: de meeste
knipperlichtrelais op motoren zijn NIET vermogensonafhankelijk. Dit wil
zegen dat het knipperlichtrelais alleen een juiste werking heeft, als
ook het juiste vermogen door de knipperlichten wordt afgenomen. Dit is
bij oudere motoren van 21-23W per knipperlicht en bij nieuwe motoren is
dat 10W per lampje. Indien dit niet het geval is dan gaat het relais
(lees: knipperlichten) sneller knipperen of soms blijfen de
LED-knipperlichten motor ook branden. Op zich handig zodat je meteen
weet of je knipperlicht defect is. Echter als je een LED-knipperlicht
aansluit, krijg je hetzelfde effect.
Te snel knipperen voorkomen
Dit kun je voorkomen door een van de volgende oplossingen te gebruiken:
De eerste optie is het een kwestie van het bestaande knipperlichtrelais
vervangen door een vermogensonfankelijk knipperlichtrelais. Controleer
hierbij altijd van te voren welk relais je nodig hebt aangezien dit per
merk kan verschillen. Suzuki heeft een 7 pins relais (zeer eenvoudig te
vervangen), Honda heeft een 3-polig relais, maar die hebben diverse
aansluitingen. De meeste andere motoren hebben een 2-polig relais.
Een andere optie is om weerstanden te monteren. Controleer eerst welke
knipperlicht weerstanden je nodig hebt, aangezien dit afhankelijk is van je huidige
lampjes. Check dus eerst hoeveel Watt die zijn en kies vervolgens de
weerstanden met eenzelfde "verbruik". De weerstanden die wij van mPartz
leveren, zijn heel eenvoudig tussen de bestaande bekabeling aan te
sluiten.
Aansluiten bij achterlicht met geintegreerde knipperlichten
Soms kan het aansluiten van de weerstanden ietwat een uitdaging zijn
als er niet 2 lossen kabels naar het knipperlicht lopen, maar 1 en de
massa is via de lamp zelf geregeld. Belangrijk is dat de weerstanden
altijd parallel worden aangesloten en NOOIT in serie met het
knipperlicht. Indien je de weerstand voor je hebt liggen, zie je dat er
aan de ene zijde 2 vrouwtjes connectors zijn en aan de andere zijde 2
mannetjes (beide zijden met kleuren zwart en geel). De vrouwtjes-kant
laten we voor wat het is en blijven los hangen. Let wel op dat ze
nergens massa kunnen raken. Vandaar ook dat deze kant ongemoeid wordt
gelaten aangezien de vrouwtjes-connectors al goed zijn afgeschermd. Bij
de mannetjes-zijde, moet je de zwarte ergens aan de massa monteren (waar
maakt niet uit). De gele draad maak je vast aan deplus van het
knipperlicht. Daarmee wordt de weerstand parallel geschakeld aan het
knipperlicht. Dit moet voor beide zijden apart en ook aan de voorzijde
voor beide knipperlichten apart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten