donderdag 24 december 2015

Powercommander

Moderne motoren worden af fabriek niet meer 100% afgesteld op optimale prestaties en het beste patroon voor vermogensopbouw. Er speelt namelijk een belangrijke factor mee en dat is het milieu en de eisen die de overheden hier aan stellen. Dat maakt dat er compromissen moeten worden gesloten en dat de afstelling optimaal is binnen de kaders van de milieu-eisen. Dit kan er bijvoorbeeld toe leiden dat een motor in de 2de en 3de versnelling minder soepel optrekt en een dip vertoond in de vermogensopbouw. Dat zijn namelijk de versnellingen waarin de afstelling voor een type goedkeuring worden getest. Een Powercommander biedt hiervoor de oplossing.

Algemene info Powercommanders

Een Powercommander is een stukje techniek met software die de afstelling van je motor beïnvloedt. De Powercommander wordt daartoe tussen de injectoren gekoppeld op je motor en op de sensor voor de gasstand (de TPS oftewel Throttel Position Sensor). Daarmee is het mogelijk de injectoren meer of minder benzine te laten inspuiten, waardoor je motor een ander karakter krijgt. Met de juiste programmering, de zogeheten mapping, resulteert dit in een vloeiendere vermogensafgifte en vaak ook meer vermogen. Het zal daarbij niet zozeer een toename zijn in het topvermogen (rond de 5-10 pk) het verschil maken, maar met name de trekkracht van de motor onderin verbeteren en dan zeker in de 2de en 3de versnelling.

Mapping

Standaard zit er software op je motor die bepaalt hoeveel benzine de injectoren inspuiten. Dit is afhankelijk van de versnelling en de stand van het gas. Dit is een tabel (matrix) met diverse vele waarden (dus per versnelling, per gas-stand en actuele toerental een waarde). Deze wordt soms gecorrigeerd door de zogeheten lambda-sonde. De lambda-sonde is een sensor die de uitlaatgassen meet en op basis daarvan een waarde terug geeft aan de software. Die waarde kan minimaal de afstelling van de motor beïnvloeden (resulteert in meer of minder brandstof toevoer).

Als een Powercommander tussen de eerder genoemde componenten wordt geplaatst, kun je de originele mapping beïnvloeden. Daartoe vind je in de Powercommander een mapping die ook eenzelfde soort matrix bevat. Echter hierin staan niet de standaardwaarden, maar wordt de afwijking tov de originele mapping geplaatst. Dus met Powercommander betekent dit dat er wordt bepaald dat er 5% meer benzine geïnjecteerd moet worden bij een bepaald toerental, gas-stand en versnelling.

Optimizer

Eerst even een hardnekking misverstand wegwerken: een Optimizer is niet altijd nodig! Een Optimizer is een simpel stukje techniek, vaak niet dan een stekker met een weerstand. Deze Optimizer wordt ter vervanging van de lambda-sonde geplaatst. Wat deze doet is eigenlijk het signaal terug geven naar de software dat er niets gecorrigeerd hoeft te worden.

Wanneer is deze dan wel of niet nodig? Dit is in principe al bepaald voor je door Dynojet (maker van de Powercommander). Die wordt namelijk vanzelf meegeleverd met de Powercommander als deze nodig mocht zijn. Zoals gezegd krijg je met een Powercommander een andere afstelling. Het signaal van de lambda-sonde zal vervolgens zijn dat de afstelling bijvoorbeeld te rijk is (teveel benzine) door de aanpassing die de Powercommander doet. Bij sommige motoren zal de software dit willen corrigeren. Dus je krijgt een continue conflict tussen de originele mapping en de mapping op de Powercommander, waardoor je motor beroerd gaat lopen. Om dit te voorkomen en te zorgen dat de Powercommander ongestoord zijn gang kan gaan, wordt een Optimizer geplaatst. Aangezien deze invloed niet op elke motor van toepassing is, krijg je dus niet bij elke motor een Optimizer. Wordt ie meegeleverd, dan MOET die worden geplaatst. Is die niet meegeleverd, dan de lambda-sonde gewoon aangesloten blijven houden (en geen Optimizer dus plaatsen).

Mapping

Zelf een mapping maken is af te raden. Ga hiervoor naar een specialist. Het liefst een bedrijf met een Dynojet vermogensbank. Daarop zit namelijk speciale software voor de Powercommander die semi-automatisch de mapping maakt op basis van de waarden van de vermogensbank. Het is namelijk anders een zeer tijdrovende klus om de vele waardes optimaal in de tabel te zetten en te kijken wat de gevolgen zijn. Hiermee wordt je motor voor meer dan 95% optimaal afgesteld (af fabriek schommelt dit rond de 70-75%).

Er zijn ook veel standaard mappings te vinden op internet. Deze zijn vaak gemaakt op basis van een bepaalde configuratie van uitlaat, luchtfilter en type motor. Met deze standaard mappings is je motor rond de 85% juist afgesteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten